Fascinació, glamur, seducció... Poques figures eren comparables a les estrelles de cinema durant els anys quaranta i cinquanta, quan el setè art era el gran mitjà d'entreteniment de masses. Especialment, les actrius, que van gaudir d'una popularitat i un carisma que les van convertir en instrument de creació d'identitats per a moltes seguidores. Espanya també va comptar amb la seua pròpia constel·lació. Però, en un context de precarietat i repressió moral, aquestes dones no s'ajustaven a l'ideal de feminitat que la dictadura franquista intentava imposar al conjunt de les espanyoles. Es van constituir, doncs, en models heterodoxos que suposaven un desafiament als codis normatius de gènere, ja que no representaven els preceptes de domesticitat i maternitat, subordinació a l'home, cautela... El present llibre mostra com, a través de les pel·lícules que van protagonitzar i de les seues aparicions en els mitjans de comunicació, es va construir la seua imatge com a estrelles. Una projecció que sovint resultava incòmoda per al règim, que va tractar de resignificar-ne o silenciar-ne els aspectes inconvenients. Hi hagué tres actrius que simbolitzen bé aquest desafiament: Amparo Rivelles, Sara Montiel i Conchita Montes. Empoderament i resiliència van permetre a la primera conduir la seua vida pels marges de les convencions socials; Montiel va ser la primera 'sex-symbol' del franquisme, i Montes, una dona intel·lectual que va expressar reivindicacions feministes. Cadascuna a la seua manera van posar en evidència les contradiccions i tensions provocades per les polítiques de gènere franquistes.
Valencia: Publicacions de la Universitat de València, 2022 · HISTÒRIA, 198
332 p. · 16 x 24 cm · · ISBN 978-84-9134-941-9 · 23 € · castellà
Matèria: Història i arqueologia : Història social i cultural
Fascinació, glamur, seducció... Poques figures eren comparables a les estrelles de cinema durant els anys quaranta i cinquanta, quan el setè art era el gran mitjà d'entret...
(Publicacions de la Universitat de València, 2022) · 13 €
Fascinació, glamur, seducció... Poques figures eren comparables a les estrelles de cinema durant els anys quaranta i cinquanta, quan el setè art era el gran mitjà d'entret...
(Publicacions de la Universitat de València, 2022) · 13 €
Com a religió de salvació, el cristianisme ensenya un monoteisme que exclou qualsevol altra creença i que compromet als seus fidels a viure segons una moral rigorosa. L'esp...
(Publicacions de la Universitat de València, 2014) · 456 pàg. · 28 €
La història dels discursos del treball troba en la primera meitat del segle XIX un temps particularment fecund i suggestiu. En l'Europa del capitalisme liberal clàssic i de ...
(Publicacions de la Universitat de València, 2006) · 308 pàg. · 18 €
Des de fa dos o tres dècades la història cultural ocupa un lloc preferent en l'escena historiogràfica, encara que amb desfasaments cronològics i diferents modalitats depen...
(Publicacions de la Universitat de València, 2012) · 254 pàg. · 22 €
Entre els historiadors existeix un cert consens en què la sociabilitat no ha de ser una nova història sectorial, sinó un element més de caràcter interdisciplinari que per...
(Publicacions de la Universitat de València, 2014) · 210 pàg. · 16 €
Universitat Abat Oliba CEU • Universitat d'Alacant • Universitat d'Andorra • Universitat Autònoma de Barcelona • Universitat de Barcelona • Universitat CEU Cardenal Herrera • Universitat de Girona • Universitat de les Illes Balears • Universitat Internacional de Catalunya • Universitat Jaume I • Universitat de Lleida • Universitat Miguel Hernández d'Elx • Universitat Oberta de Catalunya • Universitat de Perpinyà Via Domitia • Universitat Politècnica de Catalunya • Universitat Politècnica de València • Universitat Pompeu Fabra • Universitat Ramon Llull • Universitat Rovira i Virgili • Universitat de Sàsser • Universitat de València • Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya